nejlepší hořčík

Magnesium jsem začala pravidelně užívat loni na podzim. Je to již rok a musím říct, že již po týdnu jsem začala pozorovat první výsledky. Rozhodla jsem se pro jeho suplementaci, protože jsem prakticky od puberty pociťovala příznaky jeho nedostatku, jen mi dlouho nedocházela spojitost právě s hořčíkem. Užívání hořčíku není na škodu, protože většina lidí ho má v deficitu. Možná si říkáte, že ho podle krevních testů máte dostatek, ale na hořčík v krvi se nemůžeme spolehnout, protože magnesium se ukládá hlavně v buňkách a tkáních.

Příznaky nedostatku hořčíku

  • třes a svalové křeče (včetně menstruačních)
  • chronická únava
  • nervozita, stres, podrážděnost
  • bušení srdce
  • špatné soustředění a migrény
  • poruchy spánku

Mé projevy nedostatku hořčíku

V posledních 3 letech jsem střídavě trpěla vlastně vším. První nebo druhý den menstruace jsem nebyla schopná ničeho a jen jsem ležela v bolesti. Obecně nejsem zastáncem analgetik, ale výjimečně jsem si něco zobla, jinak bych nebyla schopná jít do práce. Nezvládala jsem stres a byla jsem nepřiměřeně výbušná. Bušení srdce jsem čas od času zažívala, hlavně v klidovém režimu, kdy se mi občas divoce rozbušilo. Špatně jsem se soustředila a měla jsem problémy s vnímáním ostatních. Navíc jsem trpěla na migrény. Měla jsem stavy, kdy mě hlava bolela třeba týden v kuse. Řešila jsem to i s doktory na neurologii, ale na nic mi nepřišli.

První impuls k doplňování hořčíku jsem měla díky facebookové skupině Svět non-toxic, která poskytuje rozsáhlé poradenství na suplementaci hořčíku. Nastudovala jsem si jejich materiály a rozhodla se objednat si sloučeniny hořčíku bisglycinát a malát. Dále jsem zavedla koupele v epsomské soli a na kůži si stříkám magnesium olej.

Formy hořčíku aneb není hořčík jako hořčík

Hořčík se jako elementární prvek v přírodě samostatně nevyskytuje. Nacházíme ho vždy ve sloučeninách. Na trhu se nejčastěji prodávají následné formy, pojďme si o nich stručně něco říct.

  • Oxid hořečnatý (magnesium oxide) – Tato forma hořčíku je nejčastější v lékárnách, její nevýhodou je nízká vstřebatelnost. Nedoporučuji.
  • Citrát hořečnatý (magnesium citrate) – Oblíbená forma hořčíku, výhodou je velmi nízká cena a dobrá vstřebatelnost. Nevýhodou je projímací účinek při dlouhodobé suplementaci.
  • L-treonát hořečnatý (magnesium L-Threonate) – Výhodou je, že jako jediný dokáže projít skrz hematoencefalickou bariéru do mozku. Nevýhodou je vyšší cena. Doporučuje se pro lidi s neurologickými problémy.
  • Malát hořečnatý (magnesium malate) – Doporučuje se pro lidi trpící únavou. Energizující forma, která se užívá v dopoledních hodinách.
  • Glycinát hořečnatý (magneisum glycinate/bisglycinate) – Vysoce vstřebatelný, nevyvolává průjem. Zklidňující chelátová forma, která se užívá před spánkem.
  • Chlorid hořečnatý (magnesium chloride) – Používáme transdermálně, takže ho vstřebáváme skrz kůži. Výroba hořčíkového oleje neboli magnesium oleje je velice levná. Prášek chloridu hořečnatého i se skleněným rozprašovačem si můžete koupit zde. Rozpustí se v poměru 1:1 nebo 1:2 s vodou (destilovanou nebo převařenou) a stříká se na pokožku nohou, zad či rukou. Na kůži je pocitově cítit jako olej a může nás to lehce brnět. Pokud by to bylo nepříjemné, snižte koncentraci. Užíváme pouze jako doplněk k suplementaci. Hotový produkt zakoupíte zde.
  • Síran hořečnatý (magnesium sulfate) – Známe pod pojmem epsomská sůl, používá se také transdermálně. Půl šálku až šálek rozpustíme ve vaně a alespoň 20 minut se koupeme. Případně rozpustíme půl hrnku v lavoru na koupel nohou. Koupel s epsomskou solí uvolní namožené svalstvo a podpoří detoxikaci. Užíváme pouze jako doplněk k suplementaci.

První dvě formy bych nedoporučila, nejsou vhodné pro dlouhodobou suplementaci bez vedlejších účinků.

Pro ústní dlouhodobé užívání doporučuji dle poměru cena/výkon glycinát nebo malát.

Jaké produkty užívám já?

Již přes rok užívám magnesium ráno a večer. Přes léto nepravidelně, protože přijímám dostatek hořčíku z naší čerstvé listové zeleniny, kterou pěstujeme bez chemie. Od podzimu, ale přistupuji k pravidelné suplementaci.

Ráno užívám 1 tabletu Magnesium Optimizer od Jarrow Formulas. Balení obsahuje 200 tablet, takže vydrží 3-6 měsíců, podle toho jestli denně užíváte 1 nebo dvě tablety. Jedná se o energizující hořčík v podobě magnesium malát. Jedna tableta pak obsahuje 13.5% denní referenční hodnoty příjmu magnesia. Kromě toho obsahuje 70% denní referenční hodnoty příjmu vitamínu B6, který jak se dále dočtete je důležitý pro správné ukládání hořčíku v buňkách. Obsažený je také draslík a Taurin.

Večer užívám magnesium glycinát (bisglycinate) Performance magnesium powder od Brain Max s pomerančovou příchutí. Je to příjemná změna po tom co jsem užívala magnesium v prášku bez příchutě, protože ta chuť je jen pro silnější povahy. Sladká pomerančová příchuť tvořená kyselinou citronovou a betakaroten je snesitelnější než samotná čistá forma. Výhodou prášku je, že si můžete upravit dávkování, podle toho jak to cítíte. Kromě toho je zde opět přítomný důležitý kofaktor vitamín B6. Spím pak doslova jak miminko celou noc. Pokud byste užívali doporučenou denní dávku, tak balení vydrží 3 měsíce. Já si ale dávkuji menší než doporučené množství, protože hořčík přijímám i ráno.

Magnesium malát, který užívám ráno.
Magnesium bisglycinát, který užívám večer.

Jak mi hořčík pomohl?

Po necelém měsíci užívání jsem po opravdu dlouhé době měla bezbolestnou menstruaci. Sama jsem nevěřila, jak moc může magnesium pomoci. Je třeba dodat, že jsem zároveň opět začala cvičit jógu, takže kombinace obojího pomohla. Navíc se mi zlepšil spánek. Spím celou noc téměř bez probuzení a ráno se budím odpočatá. Cítím se i mnohem lépe psychicky, jsem více usměvavá, nic mě jen tak nerozhodí. Mám ze sebe radost, protože jsem produktivnější. Celkově si nemůžu užívání hořčíku vynachválit, celá zkušenost je pro mě velice pozitivní a hodlám v suplementaci dál pokračovat.

Hořčík kupuji už i jako dárek pro mé blízké. Tento článek píšu hlavně aby hořčík pomohl třeba i vám. Hodí se pro sportovce, ženy s bolestivou menstruací, ženy v přechodu, lidi pod velkým stresem a pro lidi s úzkostmi a depresemi. K suplementaci bych ale ještě ráda podotkla, že to není jen tak, že začneme užívat tablety a vše se zázračně zlepší. Dost možná ano, ale je potřeba vědět, že s hořčíkem v našem těle reagují i jiné minerály a vitamíny.

Doplňky k užívání hořčíku

Draslík funguje jako antagonista magnesia, během užívání hořčíku nám tedy jeho hladina může klesat a měli bychom ji doplňovat. Proto užívám zmíněný Magneosium Optimizer, který v tabletové formě užívám ráno, protože mimo draslík obsahuje i energizující formu hořčíku malát. Dále obsahuje vitamín B6, který je při suplementaci hořčíku velice důležitý, protože napomáhá jeho vstřebávání a uložení v buňkách. Samozřejmě není nutné vše suplementovat. Možná namítáte, že vitamíny přeci získáváme stravou. B6 je obsažený hlavně v játrech, vepřovém mase, vajíčkách, banánech, lahůdkovém droždí a třeba ve fermentované zelenině. Draslík je obsažený ve fazolích, v sušeném ovoci, v banánech, ale i v obyčejných bramborách.

Přirozené zdroje hořčíku

  • vysokoprocentní hořká čokoláda
  • avokádo
  • mandle a jiné oříšky
  • luštěniny
  • semínka
  • celozrnné obiloviny
  • zelená listová zelenina

Užívání hořčíku

Užívání hořčíku se mi nesmírně osvědčilo. Doporučuji dlouhodobé užívání na denní bází, abyste pocítili účinky v plném rozsahu. Odrazuji od pravidelného užívání nejčastější formy z lékáren, tj. citrát hořečnatý (typicky šumivé tablety). Sice má výbornou vstřebatelnost, ale při dlouhodobé suplementaci způsobuje průjmy. Jako akutní doplnění po větším sportovním výkonu je však v pořádku. Mně se osvědčila forma bisglycinát, v práškové formě, před spánkem. Doporučuji nakupovat na českém eshopu brainmarket.cz, který nabízí široký sortiment kvalitních potravinových doplňků a přípravků pro zdravý životní styl na základě nejnovějších vědeckých publikací.

Mohlo by se vám také líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.